Dech, který pročišťuje pingalu (sluneční dech).
Název této techniky souvisí s nosní dírkou, kterou při ní nadechujeme. Tou je pravá nosní dírka, která je označována jako sluneční (súrja), spojená s pingalou nádí. „Bhéda“ znamená pročistit.
Účinky:
- Zahřívá celý organismus, zvyšuje celkovou vitalitu těla.
- Brání letardii, otupělosti a zbavuje depresí.
- Pročišťuje a aktivuje pingalu.
- Příznivě působí při nízkém krevním tlaku.
Cvičení – kde aktivujeme jen pravou nosní dírku, abychom pročistili nádí a odstranili blokády bránící energii v průchodu čakrami.
- Posadíme se do zkříženého sedu.
- Zavřeme oči a relaxujeme.
- Dech zpočátku neovlivňujeme, ale pouze vědomě pozorujeme.
- Zvedneme pravou ruku před obličej do nasikagra (nasagra) mudry. Ukazováček a prostředníček pravé ruky se opírá o bod mezi obočím (bhrumadja), zatímco palec je připraven uzavírat pravou nosní dírku a prsteníček levou nosní dírku. (Jiné prameny používají jiné názvy např. Višnu mudru, pránámája mudra aj. a obměňují její provedení. V literatuře můžeme najít tuto mudru popsanou tak, že ukazovák a prostředník je schovaný v dlani.)
- Prsteníčkem uzavřeme levou nosní dírku a provedeme výdech pravou nosní dírkou.
- Nadechneme se pravou a opět pravou nosní dírkou vydechneme. Později zkoušíme prodloužit výdech na dvojnásobek trvání nádechu (1 : 2).
Cvičení
- Technika začíná obvykle výdechem levou nosní dírkou.
- Nádech pravou nosní dírkou, výdech levou nosní dírkou.
- Stále pokračujeme stejným způsobem, nádech pravou nosní dírkou, výdech levou nosní dírkou.
- Později prodlužujeme výdech na dvojnásobek trvání nádechu. (1 : 2).
- Nakonec se pokusíme zařadit zádrž dechu po nádechu, až se přiblížíme rytmu 1 : 2 : 2 (nádech : zádrž : výdech).
- Jakmile začneme používat zádrž dechu, zařazujeme také džalandharabandhu (krční uzávěr) a múlabandhu (uzávěr v oblasti hráze). Postupujeme od výdechu levou nosní dírkou – pak nádech pravou nosní dírkou – zádrž dechu a obě bandhy – uvolnit bandhy – donadechnout – výdech levou nosní dírkou.
Účinky: když dech střídavě prochází pravou i levou nosní dírkou, tak se v těle vyrovnává energie a vede to k růstu vědomí člověka.
Jako poslední stupeň nácviku přidáváme představu o vzestupu prány z múladháry do čaker (anaháty, višuddhi, a pak i adžni). Prána stoupá i klesá sušumnou, v dalších etapch vnímáme, jak stoupá pingalou a klesá idou.