Příprava na cvičení jógy

Nikdy necvičte s plným žaludkem, nechte uplynout nejméně jednu hodinu od lehkého jídla.

Na cvičení jógy si zvolíme  klidné, čisté, teplé místo. Pohodlný, volný oděv a podložku na které budeme cvičit. Může to být karimatka, kobereček nebo ručník.

Vhodné je cvičit pravidelně, nejlépe ve stejnou dobu a na stejném místě.  Je lepší cvičit pravidelně a krátce než jednou za čas a dlouho.Volíme takové cviky, které odpovídají naší momentální zdravotní i psychické situaci.

Začátečníci a mírně pokročilí dávají přednost uvolnění, jednodušším cvikům, dostatek času věnují průpravným cvikům a nácviku správného dýchání. Pokročilejší prodlužují výdrže, zařazují složitější cviky, věnují pozornost mysli.

Přístup ke cvičení je také důležitý. Především nepospícháme, neusilujeme, nesoutěžíme – ani sami se sebou. Učíme se soustředit na každou maličkost, každou změnu v těle, stáváme se tak pozorovatelem. Pohyb je vědomý a řízený. Uvědomujeme si pohyb i zastavení, sledujeme tento pohyb i odezvy, které vyvolává.

Každý pohyb je konán v souladu s dechem, dech je prvotní, od něho se odvíjí akce těla. Zpočátku dělá lidem problém si na to zvyknout. Z běžného života si přinášíme zvyk učinit bezmyšlenkovitě pohyb, nevnímat jeho dosah a neuvažovat o dechu. Dech často dokonce zadržujeme. Najednou máme myslet na pohyb, počkat na dechový impulz a pak teprve provést pohyb. Budeme muset zpomalit rytmus, přestat pospíchat, chtít věci stihnout. Rychlí pohyb unavuje, pomalý naopak pomáhá udržet energii v těle.  Začneme objevovat vnitřní prostor a vnitřní svět.

Věk ve cvičení jógy nehraje významnou roli, i když některé náročné pozice by starším cvičencům mohly činit potíže. Omezení mohou způsobit také některé zdravotní potíže, jakými jsou vysoký krevní tlak, astma, a především psychická onemocnění. Pokud onemocníme virovou nebo bakteriální infekcí, je vhodné jógu úplně vynechat, aby tělo mělo dostatek síly a klidu se nemoci bránit.

Během jógové praxe, bude-li pravidelná, se naše schopnosti a dovednosti zlepší. Takový výsledek nás jistě potěší, ale neměl by se stát výzvou k soutěžení, ke stanovení nereálných cílů.

Příspěvek byl publikován v rubrice Ásany. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.