Paščimótánásana /kleště/

Lehneme si na záda, vzpažíme, palce si vzájemně zaháčkujeme, aby držely pevně spolu. S nádechem protáhneme tělo a s výdechem zvedáme napjaté paže, sledujeme je pohledem a obloukem je přenášíme do předpažení. Když nám začnou mizet ze zorného pole, zvedáme ze země hlavu, ramena a postupně obratel po obratli, až přejdeme do sedu.  S nádechem vzpažíme a důkladně se protáhneme vzhůru. S výdechem s rovnými zády a napjatými pažemi pokračujeme plynule v pohybu, až se dostaneme do hlubokého předklonu, chytíme se za kotníky, nebo za palce na nohou, čelo se snažíme přitáhnout k chodidlům. V pozici setrváme.

Účinky: V pozici je stlačováno břicho a kontrakce břišních svalů posilují vnitřní orgány. Protahujeme celou zadní stranu těla od hlavy až po paty, zvyšujeme pružnost páteře, zejména v její dolní části. Jsou nataženy svaly, vazy i nervy spodní části nohy. Tato poloha přináší úlevu v některých případech ischiatických potíží. Ve své konečné statické fázi je lehce stimulován nervový systém i solární pleteň. Tato poloha pomáhá zahánět úzkost.

Dále pozice působí specificky v případě zácpy, hemoroidů, cukrovky, dyspepsie, zánětu žaludku, nechutenství. Odstraňuje řadu funkčních poruch jater, žlučníku, ledvin, střev, sleziny, potence. Kladně působí proti jaterní i ledvinové hypertrofii, pomáhá zcela vyprázdnit žaludek a předchází některým formám vředů. Odstraňuje nevhodné formy lordózy (prohnutí páteře). Estetické účinky této ásany se projevují rovněž v odstranění tukových polštářů na břiše a bocích. Vzhled postavy se zlepšuje i posílením břišních svalů, čímž dochází ke zmenšení objemu pasu.

Nedoporučuje se: při problémech s plotýnkami a při chronické artritidě.

Příspěvek byl publikován v rubrice Ásany. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.