Matsjendarásana

Sed s nataženýma nohama. Pokrčíme levou nohu dovnitř tak, že koleno klesne k zemi vně a pata se dostane za vnější stranu pravého stehna. Pokrčíme pravou nohu a postavíme ji chodidlem na podložku z vnější strany levé nohy, koleno zůstává vztyčené. Uvědomíme si polohu trupu, vyrovnáme páteř kolmo k zemi a nadále budeme dbát o to, abychom tuto kolmost neporušili. Přeložíme levou paži přes vnější stranu stehna pravé nohy a chytíme se za bérec, nebo nárt, případně za koleno levé nohy. Pravou rukou se podepřeme za zády a otáčíme trup, hlavu a oči co nejdále vpravo, přičemž stále udržujeme páteř kolmo k zemi. Ramena mají být ve stejné výšce. Soustředíme se na torzy páteře od kosti křížové až k lebce. Uvolňujeme všechny místa napětí. Po ustálení v poloze vnímáme dech.

Návrat do výchozí polohy je pozvolný, probíhá tak, že se vrací nejdříve hlava, potom ramena  s trupem a nakonec se uvolňují nohy. Podobně zaujmeme tuto polohu i na opačnou stranu.

Zdravotní účinky: zvyšuje prokrvování orgánů dolní části břicha, příznivě působí na  ledviny, játra a slezinu. Uvolňuje napětí podél páteře, zvyšuje pohyblivost stehenních a ramenních kloubů, zvyšuje pružnost těla. Poloha napomáhá odstraňovat psychickou nevyváženost. Páteřní zkruty uvolňují napětí podél páteře.

Nedoporučuje se: při akutním onemocnění kloubů noh, páteře, nebo poranění kostrče.

Příspěvek byl publikován v rubrice Ásany. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.