Kapalabháti

Patří mezi očistné techniky. Vhodné pro astmatiky, bronchiální problémy. Obrovská oxidace krve, tělo se zbavuje oxidu uhličitého – je to osvěžující cvičení, nedá se po něm usnout, regeneruje celé tělo, hlavně oblast hlavy. Prokrvuje celou oblast čela a nosu, pomáhá při zánětech čelních a vedlejších dutin. Přináší to masáž břicha. Snižuje se krevní tlak, ale cvičení není vhodné pro člověka s vysokým krevním tlakem. Odstraňuje stres a celkově uklidňuje.

Když se přežene kapalabhati – může dojít k mdlobám, ke ztrátě rovnováhy.

Aktivní je výdech a je velmi krátký a velmi prudký a silný. Musíme velmi intenzivně zapojit břišní stěnu, břišní svaly zatlačíme přímo do těla. Hrudník, ramena máme úplně klidné. Kapalabhati provádíme spontánně např. když smrkáme.

Nádech je pasivní, přirozený. Povolíme břišní svaly a bránice klesá a tím se vytváří tlak k nadechovaní plic.

Když budeme dýchat i do hrudníku, tak se roztáhnou i cípy bránice a tím bránice nevytlačí vzduch prudce nahoru.

Nesmí být napětí v obličeji, je třeba si uvědomovat pohyb bránice.

Technika: posadíme se na paty, případně do jiného sedu a uvolníme břišní stěnu. Rychle, trhnutím vtáhneme břišní stěnu v místě pupku dovnitř a součastně stáhneme  svaly v okolí konečníku. Tlakem na vnitřnosti se mírně zvedne bránice vyrazí z plic krátký, ostrý výdech. Potom břišní stěnu uvolníme, čímž bránice klesne a dojde k samovolnému nádechu. . Dýchání probíhá při úplné pasivitě dýchacích svalů, všechno obstarává pouze pohyb břišní stěny.nezvedáme ramena, nerozšiřujeme hrudník, nepohupujeme, pouze vtahujeme a uvolňujeme břišní stěnu.

Ze začátku stačí, když v jednom kolo uděláme 20 výdechů, později můžeme zvyšovat na  100-120 výdechů.

Když pocítíme únavu, slabost, ztrácející se rytmus, ukončíme cvičení  a chvilku si odpočineme.

Podmínky k dodržení kapalabhati:

  • výdech musí být náhlý
  • nádech probíhá samovolně
  • dýchání je způsobené pohybem břišní stěny
  • rytmus dýchání musí být pravidelný
  • nárazy vzduchu směřují  do středu mezi obočí, neozývají se zvuky jako při smrkání, nos a hrdlo jsou uvolněné.
  • rychlost dýchání – asi 2 výdechy za sekundu.
Příspěvek byl publikován v rubrice Pránájáma. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.