Dýchání je při cvičení jógy důležité

Dech je základní projev života a v józe se za nejdůležitější nástroje, které působí na organizmus, považují techniky pod názvem pránájáma. Jejím cílem je vědomá práce s dechem a energií. Než k tomu ale přistoupíme, používáme dechová cvičení, které jsou přípravou na pránájámu.

Dechové techniky nám posilní dýchací orgány, zvýší kapacitu plic, ale hlavně mají silný pozitivní vliv na psychiku. Úsloví: „To chce klid a zhluboka dýchat“, možná znáte. Ale v józe je to opačně. Začneme zhluboka dýchat a dosáhneme klid.

Řízené dýchání má na starosti dechové centrum, které leží ve čtvrté mozkové komoře, v prodloužené míše. Toto centrum přijímá a zpracovává informace z těla i psychiky a na základě toho potom automaticky řídí hloubku a rychlost dechu.

Příkladů, kdy přicházejí do dechového centra informace psychického původu je dost, např.: „Ze strachu ani nedýcháme, dusíme se od zlosti, tato nečekaná situace nám vyrazila dech“ apod. Každý duševní stav se projevuje na rytmu a hloubce dýchání. Takže, když se cítíme podrážděně, nepříjemně, máme chuť se hádat, zkusíme prodloužit dech a emoce se uklidní.

Dech je také určitý způsob výživy, protože naše buňky potřebují pro život kyslík. V józe jde však ještě o víc. Dech nám dává životní energii. A kolik životní energie získáme, záleží na tom, jakým způsobem dýcháme. Dokážeme-li se nabít životní energií, bude z nás vyzařovat a budeme zdraví a spokojení.

Pomocí dechu se také můžeme naučit ovládat svou mysl, naučit se vypnout proces chaotického myšlení. A přitom nemusíme hned sahat k náročným technikám. Už jen prosté pozorování dechu má mimořádný uklidňující vliv na mysl. Snažme se proto každý cvik sladit s dechem.

Příspěvek byl publikován v rubrice Pránájáma, Tak krok za krokem. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.