Jóga Horní, podklíčkový dech – Adhjama pránájáma

Toto dýchání vyžaduje vědomou mentální kontrolu, neboť není normální součástí autonomní nervové funkce. A v horních lalocích plic zůstává starý zbytkový vzduch, který se brzy stane odkysličeným, a tedy pro organismus nemá žádnou cenu, pouze blokuje tuto oblast pro nadechnutí nového okysličeného vzduchu. A to může mít za následek, že máme dechové potíže. Tyto horní laloky plic mohou být vyprázdněny podklíčkovým dýcháním. Kdo trpí dušností a obtížným dýcháním, tak pro něho je toto cvičení velice prospěšné.

Nácvik: Lehneme se na záda, ohneme nohy v kolenou, tak, že plosky chodidel položíme na podložku. Položíme si dlaně na oblast klíčních kostí. Soustředíme se do oblasti pod dlaněmi. Uvědomujeme si proudění vzduchu do horních částí plic, jako by nám vzduch vnikal až do šíje a ramen. Oblast břicha, a střední část hrudníku máme takřka nehybnou, protože teď nacvičujeme podklíčkové dýchání. Cvičíme 1-3 minuty.

Vložíme si prsty pravé ruky do levého podpaží, prsty levé ruky do pravého podpaží takže ruce jsou zkřížené a vnímáme dech i v této oblasti 1-3 minuty.

 

 

 

 

Nikundžásana

Je to obrácená pozice, která nám umožní uvolnit nejvyšší část plic od neustálého tlaku. Provedeme vzpor klečmo.  S výdechem ohýbáme lokty a pokládáme hrudník mezi paže. Hlavu opíráme jednou tváří na podložku. Váha těla je na horní části hrudníku a tváři. Hluboce nadechujeme a vydechujeme nosem a uvědomujeme si dech v horní části plic 10 – 30 vteřin.

Pomocí paží se vracíme do vzporu klečmo a pozici opakujeme, ale tentokrát hlavu vytočíme na druhou stranu 10 – 30 vteřin.

Opět se pomocí paží vracíme do vzporu klečmo a položíme se do lehu na břiše ke krátkému uvolnění.